[[{"content_id":431810,"content_number":0,"portal_id":184,"lang_id":"fa","content_title":"نباید شائبه مهندسی شدن انتخابات در ذهن هیچ کسی پیش بیاید","content_rtitr":"","content_short_title":null,"content_summary":"","content_summary_fill":0,"content_body":"رییس جمهور نشان دادن چهره واقعی ملت ایران را از اهداف دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: دنیا امروز به ملت ایران به گونه&zwnj;ای دیگر نگاه می&zwnj;کند.\r\n\r\nدر سال های گذشته چهره نادرستی از ملت ایران نشان داده می شد\r\n\r\nحجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در گفت وگوی زنده تلویزیونی که بعد از خبر ۱۹ شبکه یک سیما پخش شد، اظهار کرد: یکی از اهدافی که از ابتدای دولت یازدهم به عنوان وظیفه بزرگ دنبال می کردم نشان دادن چهره واقعی ملت عزیز ایران بود. در سال های گذشته چهره نادرستی از ملت ایران نشان داده می شد و صهیونیست ها و مستکبرین جهان چهره خشنی از ملت ایران ترسیم کرده بودند.\r\n\r\nوی ادامه داد: چهره غیرواقعی و مخوف از مردم ایران ترسیم کرده بودند و ایران هراسی واقعی در دنیا به وجود آورده بودند در حالی&zwnj;که مردم ایران بسیار با فرهنگ، با اخلاق، با مدارا و تحمل بالا هستند. انقلاب ما تنها انقلابی است که بدون جنگ خیابانی و بدون خونریزی هایی که در سایر انقلاب ها سراغ داریم رخ داده، به پیروزی رسیده است.\r\n\r\nروحانی اضافه کرد: کدام ملت گل را در تفنگ افرادی که به سمت آنها گلوله شیلک می کنند می گذارند. مردم ایران گل را در جواب گلوله انتخاب کردند و همان انتخاب همه را جذب انقلاب کرد و حتی مخالفین هم جذب انقلاب و مردم شدند.\r\n\r\nوی افزود: امروز چهره واقعی مردم ایران که اهل منطق و مدارا هستند و تهدیدی برای کسی نیستند و می توانند ضامن امنیت باشند نشان داده شده است. دنیا امروز به ملت ایران به گونه ای دیگر نگاه می کند و چهره واقعی مردم ایران در جهان آشکار شده و این از موفقیت های ملت و دولت ماست.\r\n\r\nرییس دولت یازدهم با تبریک ایام دهه فجر، یادآور شد: من ایام انقلاب را در سفر به نوفل لوشاتو در محضر امام (ره) مجد و عظمت ملت ایران و انقلاب بزرگ این ملت و احترامی که برای رهبری این انقلاب قائل بودند را دیدم. آن روزها روزهای فراموش ناشدنی بود.\r\n\r\nروحانی با بیان اینکه این ایام، ایام خاطره انگیزی برای ماست، افزود: از انتظار حضور امام در ایران تا ورود ایشان و پیروزی انقلاب و مردم به لطف حق، وحدت خود و رهبری امام (ره) پیروزی عظیم و تاریخی را برای این سرزمین به دست آوردند. خدا را به خاطر همه نعمت هایی که به ملت ما ارزانی داشته شاکریم. از پیروزی انقلاب تا پیروزی در دفاع مقدس تا موفقیت&zwnj;های اخیر در صحنه مذاکرات هسته&zwnj;ای.\r\n\r\nبرای حل مشکلات کشور به تعامل با دنیا نیاز داریم\r\n\r\nرییس جمهورکشورمان در پاسخ به پرسشی درباره اهداف حاصل شده از برجام برای کشور، گفت: همه تلاش ها بر این بود که آن حصاری که بدخواهان دور کشور کشیده بودند برطرف شود چ؛را که در بسیاری از مواقع نیز حتی دیگر کشورها هم با دشمنان ما همکاری می کردند و به قول خودشان در سال های اخیر توانسته بودند جامعه جهانی را علیه ما با خود همراه کنند و یا اینکه حداقل بخشی از کشورهای دنیا را در این زمینه همراه خود کنند.\r\n\r\nوی ادامه داد: ما وقتی که می خواستیم کارهای بانکی با کشورهای همسایه و دوستان خودمان انجام دهیم این کشورها از انجام کار بانکی سر باز می زدند و یا حتی در بحث فروش نفت در دوران تحریم هنگامی که تصمیم می گرفتیم یک بشکه اضافه تر بفروشیم حتی دوستان ما هم برای خرید آن اعلام آمادگی نمی کردند.\r\n\r\nروحانی با بیان اینکه این تحریم ها بر اساس یک دید غیرواقعی ایجاد شده بود، اظهار کرد: دولت کوشید تا تحریم ها و شرایطی که بر اساس یک دید غیرواقعی نسبت به ایران به وجود آمده بود، برداشته شود و راه ها برای فعالیت باز شود.\r\n\r\nرییس جمهور با اشاره به اهمیت فراهم کردن شرایط مناسب برای معیشت مردم، گفت: یکی از اهداف بزرگ ما برای عملی کردن برجام، فراهم کردن شرایطی بود تا مردم رفاه بیشتری داشته باشند و معیشت شان با آسودگی پیگیری شود.\r\n\r\nوی ادامه داد: ما در برجام هم به دنبال لغو قطعنامه های ظالمانه علیه کشور بودیم و هم می کوشیدیم حقوق مان به رسمیت شناخته شود و در کنار آن نیز به معیشت مردم هم توجه داشت.\r\n\r\nروحانی با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات کشور به تعامل با دنیا نیاز داریم، اما این تنها راه فائق شدن بر مشکلات نیست، اظهار کرد: ما برای حل مشکلات مان به تعامل با دنیا نیازمندیم اما همه مشکلات هم از طریق تعامل با جهان حل نمی شود و این تنها یکی از راه های حل مشکلات است. ما باید موانع را از پیش پای مردم برداریم و مردم نیز بتوانند حرکت کنند و کارآفرینان ما هم در داخل کشور فعالیت های خود را گسترش دهند و مشکلات کشور حل شود.\r\n\r\nرییس جمهور با اشاره به اینکه دولت کوشید تا فضای جدیدی را پدید آورد که مردم بتوانند فعالیت های خود را بهتر ادامه دهند، گفت: ما فضای جدیدی را پدید آوردیم و اگر مردم نباشند نمی توانیم در برابر مشکلات موفق شویم؛ چرا که ملت ما به خاطر مقاومت و ایستادگی اش در برابر دشمنان انقلاب بود که توانست سبب موفقیت کشور در برجام شود.\r\n\r\nوی با بیان اینکه در ماجرای برجام همه قوا در داخل کشور دست به دست هم دادند تا کار دولت به موفقیت برسد، تصریح کرد: در قضیه برجام همه قوا دست به دست هم دادند و هدایت های رهبری نیز راهگشای کار ما بود و هم اکنون نیز باید بکوشیم تا از شرایط تازه بهره برداری کنیم.\r\n\r\nبازیگر اصلی در صحنه سیاسی مردم هستند\r\n\r\nروحانی در بخش دیگری از سخنانشان با تاکید بر اینکه همه امید ما به مردم است و ما به آنها چشم داریم، اظهار کرد: دولت معتقد نیست که بازیگر اصلی در صحنه سیاسی است، بلکه دولت خود را یاریگر اصلی می داند و بازیگر اصلی در صحنه سیاسی مردم هستند در نتیجه کار باید دست مردم باشد و یکی از شعارهای ما نیز از ابتدا این بوده که کار به دست کاردان داده شود.\r\n\r\nوی ادامه داد: باید شرایطی فراهم شود که هم مردم و هم بخش خصوصی بتوانند در کشور کار را به دست بگیرند و این توصیه رهبری نیز بوده است چرا که این مردم هستند که در برابر بیگانگان می ایستند و شرایط را برای فعالیت فراهم می کنند.\r\n\r\nرییس جمهور با تاکید بر اینکه در ماجرای برجام دولت موانع را از پیش پای کشور برداشت، گفت: در زمینه برجام در حقیقت ملت بود که باعث شد برجام به نتیجه برسد و دولت نیز در این زمینه کمک حال مردم بود و لطف خدا و ایستادگی مردم در کنار رهنمودهای رهبری و تلاش دولتمردان همگی دست به دست هم داد تا موانع از پیش پای کشور برداشته شود.\r\n\r\nروحانی افزود: در حال حاضر ۶۰ درصد مشکلات مربوط به تحریم نیست و بیشتر به مسائل داخلی خود ما مربوط می شود.\r\n\r\nدر صنعت خودرو باید به کلاس جهانی برسیم\r\n\r\nرییس جمهور با اشاره به حضور هیات های مختلف تجاری و اقتصادی از کشورهای خارجی در ایران، گفت: امروز اشتیاق دنیا برای تعامل با ایران را مشاهده می کنیم و می بینیم دنیا احساس می کند که در ایران علاوه بر اینکه ثبات حاکم شده است، مردم خوب و جوانان تحصیل&zwnj;کرده انرژی و جایگاه استراتژیک بسیار خوبی وجود دارد.\r\n\r\nوی با بیان اینکه آنچه که می توانم به مردم قول بدهم این است که دولت از کارآفرینان حمایت خواهد کرد، افزود: در سفر اخیر به دو کشور اروپایی در کنار اعضای دولت که محدود بودند، صنعتگران و فعالان بخش خصوصی بسیاری حضور داشتند و شاید برای اولین بار بود که در این کشور در سفر یک دولت به اروپا، در همه صحنه ها در کنار دولتمردان ده ها نفر از کارآفرینان داخلی حضور داشتند. در سفر اخیر حتی در ضیافت شام نخست وزیر ایتالیا نیز فعالان اقتصادی کشورمان در کنار هیات دولت حضور داشتند.\r\n\r\nروحانی با اشاره به شرایط حساس پسابرجام، گفت: بعد از برجام یک خطر وجود دارد که به شیوه قبل باز گردیم. شیوه قبل یعنی فروش نفت و خرید کالاهای مصرفی و اساسی با درآمد حاصل از آن بازگردیم.\r\n\r\nوی همچنین به کاهش قیمت نفت طی سال های اخیر اشاره و اظهار کرد: گرچه کاهش قیمت نفت فشار بسیاری بر ما وارد کرد اما در کنار این فشار فرصتی نیز برای کشور ایجاد شد و طی آن ما توانستیم کم کم از اعتیاد وابستگی به نفت فاصله بگیریم به گونه ای که مشاهده می کنیم در بودجه سال ۹۵ تکیه ما به نفت تنها ۲۵ درصد است.\r\n\r\nرییس جمهور کشورمان با بیان اینکه سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری نیز در راستای کاهش گام به گام وابستگی به نفت و خام فروشی است، گفت: کاهش وابستگی به نفت جزء برنامه های دولت بود اما فشار اخیر ناشی از کاهش ناگهانی قیمت نفت باعث شد که دولت توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد. در همین راستا نیز باید مراقب باشیم و اراده ما بر این باشد که در صورت افزایش قیمت نفت اتکای ما به صادرات غیرنفتی باشد.\r\n\r\nروحانی در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد نحوه تعامل با کشورهای خارجی در دوران پسابرجام، تصریح کرد: بر اساس برنامه دولت در این زمینه اولا نمی خواهیم که نگاه مان صرفا به غرب باشد بلکه معتقدیم باید از همه کشورهای دنیا استفاده کنیم و ایران باید تبدیل به فضایی شود که در آن کشورهای مختلف برای همکاری رقابت می&zwnj;کنند و این ایران است که از میان آنها انتخاب می&zwnj;کند.\r\n\r\nرییس جمهور کشورمان با اشاره به اهمیت کشورهای آسیایی و تمایل دولت برای همکاری با آنها، خاطرنشان کرد: آسیا و رابطه با آسیا برای دولت یازدهم بسیار مهم است. همان طور که مشاهده کردیم در سفر اخیر رییس جمهور چین تصمیم گرفتیم که قرارداد بلند مدت ۲۵ ساله&zwnj;ای با این کشور منعقد کنیم.\r\n\r\nوی ادامه داد: همچنین در سفر رییس جمهور روسیه نیز مشاهده کردیم که تصمیمات مهمی میان روسای جمهور دو کشور برای ارتقای روابط دوجانبه و مسائل منطقه&zwnj;ای اتخاذ شد.\r\n\r\nروحانی گفت: در سفر اروپا نیز تصمیمات مهمی اتخاذ کردیم اما شکل این تصمیمات با گذشته متفاوت است. در گذشته ما با درآمد حاصل از فروش نفت به کشورهای مختلف کالا وارد می کردیم اما امروز مبنای ما بر این است که سرمایه خارجی وارد کشور شود و با این سرمایه در تولید و اشتغال جوانان و همچنین برای حضور در بازارهای خارجی شراکت کنیم.\r\n\r\nرییس جمهور با اشاره به نحوه تعامل و قراردادهای اخیر با شرکت خودروسازی فرانسه، با تاکید بر اینکه در صنعت خودرو باید به کلاس جهانی و مقام صادرکننده خودرو برسیم، اضافه کرد: در قراردادهای اخیر مبنا این است که طرف مقابل سرمایه را به کشور می آورد و پس از تولید خودرو حداقل ۳۰ درصد آن به کشورهای خارجی صادر می شود.\r\n\r\nامروز روز کوشش عمومی ما برای ساختن کشور است\r\n\r\nرییس جمهورکشورمان در ادامه گفت وگوی زنده تلویزیونی خود اظهار کرد: نگاه دنیا به ایران امروز یک نگاه بلندمدت است. چین می گوید قرارداد ۲۵ ساله با ایران می خواهم و در صحبت با فرانسه و شرکت های مختلف بحث قراردادهای ۱۶ و ۲۰ ساله است. در خرید هواپیما قراردادی که &ldquo;ایران ایر&rdquo; ما بسته ۱۶ ساله است.\r\n\r\nوی افزود: ما از پول نفت برای خرید هواپیما خرج نمی کنیم و یک دلار پول نفت برای هواپیما نمی دهیم بلکه هواپیما وارد کشور می شود و بخشی از درآمدش را به عنوان اجاره می دهد و ظرف هشت سال هم مالک هواپیما می شویم. وقتی هواپیماهای جدید به کشور وارد شوند می توان با آن اشتغال ایجاد کرد.\r\n\r\nروحانی همچنین گفت: در سال گذشته میلادی مردم ما حدود پنج میلیارد دلار پول بلیت هواپیمای خارجی دادند. زمانی ما در این منطقه از نظر حمل و نقل هوایی اول بودیم چرا نباید الان اول باشیم و چرا مردم باید با پروازهای دیگر بلیت بخرند؟ ورود هواپیماها کار بزرگی است که هم اشتغال ایجاد می کند و هم مسافر و توریسم به کشور می آورد. یکی از راه های ایجاد اشتغال، فعال کردن بخش خدمات و یکی از راه های فعال کردن بخش خدمات، فعال کردن توریسم است.\r\n\r\nرییس جمهور با بیان اینکه پارسال کشور فرانسه ۸۳ میلیون توریسم داشته است، یادآور شد: جاذبه ایران که از فرانسه بیشتر است. ما باید صنعت توریسم را درست کنیم که بخشی از آن هتل، بخشی از آن راه ها و راه آهن و بخش دیگر آن حمل و نقل هوایی است.\r\n\r\nوی در ادامه تاکید کرد: شرایط امروز ما برای حرف زدن با دنیا و معاملات اقتصادی نسبت به گذشته کاملا متفاوت است. امروز ما از برجام عبور کرده ایم و به نظرم از تحریم هم عبور کرده ایم. بحث ها باید به سمت سازندگی کشور بیاید البته اشکالی ندارد انتقاد شود و در انتقادات راه حل ارائه شود اما امروز روز کوشش عمومی ما برای ساختن کشور است.\r\n\r\nرییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: اینطور نیست که اقتصاد ما فقط از طریق تعامل با خارج درست شود. ۶۰ درصد از سازندگی اقتصادی به داخل مربوط می شود. ما باید موقعیت کسب و کار را بهبود ببخشیم و بخش بانک، بیمه و گمرک را اصلاح کنیم. ضمن اینکه باید جدی با فساد مقابله کنیم. امروز امید مردم ما و امید دولت به این مردم و به آینده کشور از هر زمان دیگری بیشتر است.\r\n\r\nروحانی با اشاره به ایجاد اشتغال در کشورهای هند و چین، بیان کرد: باید ببینیم این کشورها با بیش از یک میلیارد جمعیت چطور اشتغال ایجاد کرده اند. آنها توانسته اند سرمایه خارجی را جذب کنند. فناوری را جذب کردند و مشارکت کردند و توانستند در بخش ایجاد اشتغال موفق شوند. ما هم باید مشارکت کنیم، بازار خارجی را به دست بیاوریم و اشتغال ایجاد کنیم.\r\n\r\nوی در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: الان بحث این است که در قراردادهای اخیر ما ۳۰ درصد صادرات داشته باشیم. پول های ما آزاد شده اما اصلا نمی خواهیم از آن پول استفاده کنیم بلکه سرمایه داران خارجی با سرمایه گذاران داخلی ما باید با هم مشارکت کنند و بخش خصوصی به میدان بیاید. باید از طریق صادرات کالا به خارج اقساط پرداخت شود و مالک شویم. در نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و &hellip; مبنا خرج پول نفت نیست، بلکه مبنا مشارکت است و اینکه کارآفرینان ما مشارکت کنند.\r\n\r\nرییس جمهور با اشاره به قراردادهای هواپیماهای جدید تصریح کرد: با دو نوع هواپیمای ایرباس و ART قرارداد بسته شده است که در مجموع ۱۴۰ فروند هواپیما است. از بین این ۱۴۰ فروند تنها ۱۲ فروند از هواپیماهای بزرگ ۳۸۰ هستند که هفت فروند آنها را هم می توان با انواع دیگر تعویض کرد و برای امسال هم نیستند. به هر حال ما مسافرت های طولانی به کشورهایی مثل استرالیا، چین، ژاپن و حتی به قاره آمریکا داریم و مردم ما ناچارند از هواپیماهای کشورهای دیگر استفاده کنند پس به هواپیماهای دورپرواز نیز احتیاج داریم.\r\n\r\nوی همچنین اظهار کرد: در خرید هواپیماهای جدید مساله سلامت و جان مردم بسیار مهم است. ضمن اینکه برنامه ما فقط در حمل و نقل هوایی نیست، بلکه این مورد نیاز کشور است که در حمل و نقل به طور عام و در حمل و نقل ریلی و جاده ای نیز سرمایه گذاری کنیم. در بخش ریلی سرمایه گذاری ما بیشتر از هواپیماست.\r\n\r\nروحانی اضافه کرد: ما برای خروج خودروهای فرسوده باید از صنعت داخلی و خارجی استفاده کنیم. برای راه آهن برنامه های وسیعی وجود دارد که با ایتالیا و چین قرارداد داریم و خواهیم داشت. در حمل و نقل ریلی به سمت برقی و قطارهای سریع السیر می رویم که ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارند و قطار تهران اصفهان از آن نوع است. همه اینها در کنار هم مورد نیاز کشور ماست.\r\n\r\nاز این به بعد با ژاپن رابطه خوبی خواهیم داشت\r\n\r\nرییس جمهور در پاسخ به این پرسش که دولت برای بیکاری جوانان چه تدبیری اتخاذ کرده است، گفت: مشکل اشتغال با رونق اقتصادی درست می&zwnj;شود و برای رونق هم باید از توان داخلی و نیز منابع خارجی استفاده شود.\r\n\r\nبه گزارش ایسنا، روحانی در ادامه گفت&zwnj;وگوی تلویزیونی خود با مردم افزود: در برنامه پنج ساله نیز همان طور که در سیاست های کلی نظام که مقام معظم رهبری ابلاغ فرموده اند نیز آمده است باید به دنبال رشد هشت درصدی باشیم تا بیکاری رفع شده و به تورم تک رقمی برسیم.\r\n\r\nوی ادامه داد: ممکن است که در سال آینده در تورم بتوانیم به میزان هشت درصد برسیم و پیش بینی ما نیز در این زمینه همین هشت درصد است اما امیدواریم در کنار کاهش تورم، رشد اقتصادی خوبی نیز داشته باشیم و به سمتی حرکت کنیم که بیکاری تک رقمی شود.\r\n\r\nروحانی با اشاره به اینکه سالانه بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر نیروی کار به جامعه افزوده می شود، اظهار کرد: ما در ۱۰ سال گذشته حدود هزار میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم اما اشتغال خالص ما تقریبا صفر و رشد سرمایه گذاری ما نیز تقریبا نزدیک به صفر بود بنابراین ما باید رشد سرمایه گذاری خود را افزایش دهیم تا اشتغال به وجود آید و مشکل بیکاری کمتر شود.\r\n\r\nرییس جمهور با اشاره به دیدارش با رییس جمهور فرانسه در سفر اخیر به اروپا اظهار کرد: رییس جمهور فرانسه نیز در نشست خبری به صراحت اعلام کرد که یکی از اهداف ما در ایجاد رابطه با ایران اشتغال جوانان ایرانی است. در همین زمینه دولت نیز اگر بتواند یک میلیون شغل را در سال ایجاد کند طبعا مشکل بیکاری کمتر می شود و هدف ما نیز همین است که بیکاری را تک رقمی کنیم و در کنار آن نیز اگر بتوانیم تا میزان یک میلیون نفر اشتغال در جامعه فراهم آوریم کار بزرگی کرده ایم.\r\n\r\nوی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته شرکت های دانش بنیان رشد قابل توجهی داشته اند، اظهار کرد: ما در برخی از زمینه های دانش پیشرفته، های&zwnj;تک، هواوفضا و نانو حرکت خوب و قابل توجهی داشته ایم و در برخی از این موارد جزو ۱۰ کشور اول جهان هستیم.\r\n\r\nروحانی ادامه داد: در کشور ما فناوری داخلی زمینه خوبی دارد تا فناوری خارجی را نیز که به رشد بیشتر ما کمک می کند جذب کنیم. دولت نیز حتما به نظرات و ایده های جوانان و اساتید دانشگاه ها در تمام زمینه های اقتصادی، رشد فرهنگی، کاهش آسیب های اجتماعی و تقویت اعتماد به نفس ملی استفاده می&zwnj;کند.\r\n\r\nرییس جمهور در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص عزم دولت برای یک همکاری مشخص با کشورهای آسیایی و آمریکایی، اظهار کرد: ما رابطه بسیار خوبی با چین داریم و از این به بعد نیز با ژاپن رابطه خوبی خواهیم داشت و ارتباط خوبمان با کشورهایی نظیر هند و کره جنوبی نیز ادامه خواهد داشت. ما خواهان روابط خوبی با کشورهای جهان هستیم و می خواهیم با تمام همسایگان مان و کل کشورهای آسیایی و آفریقایی روابط خوبی داشته باشیم چرا که هر کشوری زمینه های خاص خود را برای همکاری و تعامل داراست.\r\n\r\nوی ادامه داد: در این زمینه حتی اگر کارآفرینان آمریکایی نیز بخواهند به ایران بیایند و فناوری وارد کنند مشکلی نداریم.\r\n\r\nروحانی اضافه کرد: ما در دوران تحریم روابط خوبی با برخی از کشورها داشتیم و نباید گذشته را فراموش کنیم و دوستانی را که در روزهای سخت به ما کمک کردند از یاد ببریم چرا که مردانگی جزو ویژگی های خاص ملت ایران است و باید آن را حفظ کنیم اما باید به فرصت های پیشرو و آینده نیز چشم داشته باشیم و اگر برخی در گذشته خوب عمل نکرده اند و امروز می خواهند آن را جبران کنند به آنها فرصت دهیم.\r\n\r\nرییس جمهور با اشاره به اینکه ایران نمی خواهد با کشورهای اسلامی دچار تنش شود، گفت: بعضی ها به دنبال تنش و پیگیری اعمالی هستند که با حسن همجواری مطابقت ندارد و ما برخی از این شیطنت ها را دیده ایم اما اگر روزی دست بردارند و از تنش و بحران سازی جلوگیری کنند ملت ایران این گذشت را دارد که اجازه دهد شرایط قبل جبران شود.\r\n\r\nوی افزود: اگر این کشورها چنین کارهایی را ادامه دهند به ضررشان است و اگر لازم باشد در برابر آنها پاسخ قاطعی خواهیم داد اما امیدواریم که چنین رفتارهایی ادامه پیدا نکند و مصالح در نظر گرفته شود.\r\n\r\nروحانی گفت: ما به دنبال این نیستیم که قدرت منطقه شویم هر چند که قدرت منطقه هستیم اما به دنبال ایجاد یک منطقه قدرتمند هستیم و هدفمان این است که منطقه در صلح و تعامل باشد و مسلمانان خاورمیانه رفاه داشته باشند.\r\n\r\nآماده ایم که برای مبارزه با تروریسم به مردم منطقه کمک کنیم\r\n\r\nرییس جمهور کشورمان در ادامه گفت وگوی تلویزیونی خود با اشاره به سیاست های دولت در مواجهه با کشورهای منطقه، گفت: در مورد کشورهای منطقه هدف ما کمک به مردم منطقه در برابر مشکلات ناشی از تروریسم و مبارزه با آن است.\r\n\r\nوی با تاکید بر اینکه مبارزه با تروریسم را از ضرورت های ثبات منطقه می دانیم، ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر در منطقه کشورهایی حضور دارند که دانسته یا نادانسته به تروریست ها کمک می کنند این در حالی است که ما دلمان می خواهد تمامیت ارضی همه کشورها حفظ شود و تجزیه ای رخ ندهد.\r\n\r\nروحانی با تاکید بر اینکه آینده کشورهای منطقه را بر عهده مردم آنها می دانیم و آماده ایم که برای مبارزه با تروریسم به مردم منطقه کمک کنیم، ادامه داد: به همین دلیل است که در مذاکرات مختلف از جمله مذاکرات مربوط به سوریه حضور فعال داریم.\r\n\r\nرییس جمهور با اشاره به اتفاقات اخیر سوریه، تاکید کرد: آینده سوریه و حل مسائل سوریه را در مسیر مذاکرات سیاسی می بینیم و معتقدیم که با قدرت نظامی مساله سوریه به نتیجه نخواهد رسید. در همین راستا در این راه در کنار مردم سوریه بوده و خواهیم بود.\r\n\r\nوی در مورد نقش آفرینی ایران در منطقه برای ایجاد ثبات با تاکید بر اینکه هیچ علاقه ای به تنش میان کشورهای منطقه به ویژه همسایگان خود نداریم، به اختلافات میان کشورهای روسیه و ترکیه اشاره و خاطرنشان کرد: ایران هم با روسیه و هم با ترکیه روابط خوب و نزدیکی دارد و معتقد است که تنش میان این دو کشور بسیار خطرناک است. در همین راستا از هر ابزاری برای کاهش این تنش ها استفاده می کنیم و می دانیم که ادامه این تنش ها به نفع هیچ کدام از این دو کشور نیست.\r\n\r\nروحانی در ادامه به تلاش برخی از کشورهای منطقه در افزایش تنش میان روسیه و ترکیه اشاره و خاطرنشان کرد: البته کشورهایی حضور دارند که با این خیال واهی که تنش میان این دو کشور به نفع آنها است به دنبال افزایش اختلافات میان روسیه و ترکیه هستند.\r\n\r\nبه گزارش ایسنا رییس جمهور در بخش دیگری از گفت وگوی تلویزیونی خود در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره موضوع آلودگی هوا و اقدامات دولت در کاهش آلودگی کلان شهرها با تاکید بر اینکه توجه به مسائل محیط زیست یکی از اهدافی است که دولت از ابتدا به دنبال آن بوده است، خاطرنشان کرد: نخستین مصوبه هیات وزیران دولت یازدهم در اولین روز کاری خود در مورد دریاچه ارومیه بود که این نشان از اهتمام جدی دولت به مسائل محیط زیست است.\r\n\r\nوی با بیان اینکه محیط زیست شامل بخش های مختلفی است که باید مشکلات همه آنها را برطرف کنیم، ادامه داد: آلودگی هوا در کلان شهرها ناشی از فعالیت برخی کارخانجات آلاینده، رفت و آمد خودروهای فرسوده و همچنین استفاده از برخی وسایل گرمایشی در منازل شهروندان این شهرها است.\r\n\r\nرییس جمهور با بیان اینکه خودروهای فرسوده یکی از دلایل آلودگی هوا در کلان شهرهاست، افزود: باید اصلاحات بسیاری در این زمینه انجام دهیم. در همین راستا نیز دولت تسهیلات تعویض و نوسازی ۹۰ هزار خودروی فرسوده را فراهم کرده است.\r\n\r\nروحانی تصریح کرد: باید اقدامات بیشتری انجام دهیم که مشکلات زیست محیطی هر چه زودتر برطرف شود.\r\n\r\nبه گزارش ایسنا، رییس جمهور کشورمان در ادامه گفت وگوی تلویزیونی خود به انتخابات هفتم اسفندماه سال جاری اشاره و با تاکید بر لزوم مشارکت حداکثری مردم در این انتخابات، خاطرنشان کرد: هفتم اسفند ماه روز بسیار مهمی است وان شاءالله برگ زرینی در تاریخ کشور خواهد بود چرا که این برای نخستین بار است که انتخابات دو مجلس در یک روز انجام می شود.\r\n\r\nروحانی با تاکید بر اینکه مردم رسالت سنگینی بر دوش دارند، به اقدامات انجام شده از سوی دولت در جریان برگزاری انتخابات پیش&zwnj;رو اشاره کرد و گفت: دولت تا به اینجای کار در بخش هایی که مسئولیت آن را عهده دار بوده یعنی وزارتخانه های کشور و اطلاعات و همچنین ثبت احوال و نیروی انتظامی که در بررسی صلاحیت ها وظایفی را بر عهده داشتند به خوبی انجام داده است.\r\n\r\nوی با بیان اینکه از کسانی که برای کاندیداتوری در انتخابات ثبت نام کرده اند، و شور اولیه را آفریده اند، تشکر می کنم، اظهار کرد: از کسانی که ردصلاحیت شده یا صلاحیت آنها احراز نشده و از طریق قانون اقدام کرده اند نیز تشکر می کنم چرا که بسیار حائز اهمیت است که ما قانونمدار باشیم و صبر و حوصله داشته باشیم.\r\n\r\nروحانی با تاکید بر لزوم اجرای قانون افزود: من به عنوان کسی که مسئولیت اجرای قانون اساسی را بر عهده دارم و قسم خورده ام که پاسدار آن باشم امیدوارم که همه نهادها توجه ویژه ای به قانون داشته باشند و کاری کنیم که انتخابات بسیار شکوهمند با حداکثر مشارکت و رقابت و بهترین وجه که شائبه ای در آن وجود نداشته باشد برگزار شود.\r\n\r\nرییس جمهور با بیان اینکه گاهی خوب کار می کنیم اما به گونه ای عمل می کنیم که در مردم بی خود شائبه ای ایجاد می شود، تاکید کرد: نباید شائبه مهندسی شدن انتخابات در ذهن هیچ کسی پیش بیاید و در همین راستا همه باید تلاش و فعالیت کنیم.\r\n\r\nوی افزود: از مردم خواهش می کنم که توجه داشته باشند که حضورشان پای صندوق بسیار مهم است. ما باید بهترین ها را هم در مجلس خبرگان و هم در مجلس شورای اسلامی برگزینیم. حضور مردم برای حل انواع مشکلاتی که به آن اشاره شده در انتخابات مهم است. ضمن اینکه مجلس و قوه قضاییه هم باید در کنار دولت باشند.\r\n\r\nدر هر انتخابات باید از تجربه گذشته استفاده کنیم\r\n\r\nرییس جمهور با اشاره به دیدار روز گذشته&zwnj;اش با روسای قوای مقننه و قضاییه یادآور شد: دیدار بسیار خوبی داشتیم و یکی از بحث ها هم انتخابات بود. مردم وقتی می خواهند انتخاب کنند باید به همه مشکلاتی که به آن اشاره شد، توجه داشته باشند و افراد با تجربه و با دانش بالا را انتخاب کنند. ان شاءالله مجلس عقلا، متدینین و عاشقان کشور و انقلاب همان طور که در گذشته بوده تشکیل شود. در هر انتخابات باید از تجربه گذشته استفاده کنیم و افرادی را برگزینیم که با لیاقت بیشتر مردم را نمایندگی کنند.\r\n\r\nوی ادامه داد: درست است که بحث تفکیک قوا را داریم اما در عین حال هر سه قوه ضمن استقلال باید با هم تعامل سازنده داشته باشند. اگر مجلس با قوه قضاییه و دولت تعامل بیشتری داشته باشد، نفع بیشتری نیز عاید مردم می شود. باید افق فکری و معضلات در نظر گرفته شود تا بهتر بتوانیم به اهداف بلندمدت مان برسیم.\r\n\r\nروحانی در پایان اظهار کرد: انتخاب مردم برای ما مبارک است و اگر مردم بتوانند بهترین ها و صالح ترین ها را انتخاب کنند و قوا بتوانند تعامل بیشتری با هم داشته باشند نفع بیشتری عاید مردم می شود. مردم باید اهمیت این مساله را بیشتر مدنظر قرار دهند. خواهش می کنم هیچ کس به هیچ دلیلی با صندوق انتخابات قهر نکند تا ان شاءالله در هفتم اسفند انتخابات خوبی داشته باشیم و حماسه خوبی خلق شود.\r\nمنبع : ایسنا","content_html":"<p style=\"text-align:justify;\">رییس جمهور نشان دادن چهره واقعی ملت ایران را از اهداف دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: دنیا امروز به ملت ایران به گونه‌ای دیگر نگاه می‌کند.<\/p>\n\n<p>در سال های گذشته چهره نادرستی از ملت ایران نشان داده می شد<\/p>\n\n<p>حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در گفت وگوی زنده تلویزیونی که بعد از خبر ۱۹ شبکه یک سیما پخش شد، اظهار کرد: یکی از اهدافی که از ابتدای دولت یازدهم به عنوان وظیفه بزرگ دنبال می کردم نشان دادن چهره واقعی ملت عزیز ایران بود. در سال های گذشته چهره نادرستی از ملت ایران نشان داده می شد و صهیونیست ها و مستکبرین جهان چهره خشنی از ملت ایران ترسیم کرده بودند.<\/p>\n\n<p>وی ادامه داد: چهره غیرواقعی و مخوف از مردم ایران ترسیم کرده بودند و ایران هراسی واقعی در دنیا به وجود آورده بودند در حالی‌که مردم ایران بسیار با فرهنگ، با اخلاق، با مدارا و تحمل بالا هستند. انقلاب ما تنها انقلابی است که بدون جنگ خیابانی و بدون خونریزی هایی که در سایر انقلاب ها سراغ داریم رخ داده، به پیروزی رسیده است.<\/p>\n\n<p>روحانی اضافه کرد: کدام ملت گل را در تفنگ افرادی که به سمت آنها گلوله شیلک می کنند می گذارند. مردم ایران گل را در جواب گلوله انتخاب کردند و همان انتخاب همه را جذب انقلاب کرد و حتی مخالفین هم جذب انقلاب و مردم شدند.<\/p>\n\n<p>وی افزود: امروز چهره واقعی مردم ایران که اهل منطق و مدارا هستند و تهدیدی برای کسی نیستند و می توانند ضامن امنیت باشند نشان داده شده است. دنیا امروز به ملت ایران به گونه ای دیگر نگاه می کند و چهره واقعی مردم ایران در جهان آشکار شده و این از موفقیت های ملت و دولت ماست.<\/p>\n\n<p>رییس دولت یازدهم با تبریک ایام دهه فجر، یادآور شد: من ایام انقلاب را در سفر به نوفل لوشاتو در محضر امام (ره) مجد و عظمت ملت ایران و انقلاب بزرگ این ملت و احترامی که برای رهبری این انقلاب قائل بودند را دیدم. آن روزها روزهای فراموش ناشدنی بود.<\/p>\n\n<p>روحانی با بیان اینکه این ایام، ایام خاطره انگیزی برای ماست، افزود: از انتظار حضور امام در ایران تا ورود ایشان و پیروزی انقلاب و مردم به لطف حق، وحدت خود و رهبری امام (ره) پیروزی عظیم و تاریخی را برای این سرزمین به دست آوردند. خدا را به خاطر همه نعمت هایی که به ملت ما ارزانی داشته شاکریم. از پیروزی انقلاب تا پیروزی در دفاع مقدس تا موفقیت‌های اخیر در صحنه مذاکرات هسته‌ای.<\/p>\n\n<p>برای حل مشکلات کشور به تعامل با دنیا نیاز داریم<\/p>\n\n<p>رییس جمهورکشورمان در پاسخ به پرسشی درباره اهداف حاصل شده از برجام برای کشور، گفت: همه تلاش ها بر این بود که آن حصاری که بدخواهان دور کشور کشیده بودند برطرف شود چ؛را که در بسیاری از مواقع نیز حتی دیگر کشورها هم با دشمنان ما همکاری می کردند و به قول خودشان در سال های اخیر توانسته بودند جامعه جهانی را علیه ما با خود همراه کنند و یا اینکه حداقل بخشی از کشورهای دنیا را در این زمینه همراه خود کنند.<\/p>\n\n<p>وی ادامه داد: ما وقتی که می خواستیم کارهای بانکی با کشورهای همسایه و دوستان خودمان انجام دهیم این کشورها از انجام کار بانکی سر باز می زدند و یا حتی در بحث فروش نفت در دوران تحریم هنگامی که تصمیم می گرفتیم یک بشکه اضافه تر بفروشیم حتی دوستان ما هم برای خرید آن اعلام آمادگی نمی کردند.<\/p>\n\n<p>روحانی با بیان اینکه این تحریم ها بر اساس یک دید غیرواقعی ایجاد شده بود، اظهار کرد: دولت کوشید تا تحریم ها و شرایطی که بر اساس یک دید غیرواقعی نسبت به ایران به وجود آمده بود، برداشته شود و راه ها برای فعالیت باز شود.<\/p>\n\n<p>رییس جمهور با اشاره به اهمیت فراهم کردن شرایط مناسب برای معیشت مردم، گفت: یکی از اهداف بزرگ ما برای عملی کردن برجام، فراهم کردن شرایطی بود تا مردم رفاه بیشتری داشته باشند و معیشت شان با آسودگی پیگیری شود.<\/p>\n\n<p>وی ادامه داد: ما در برجام هم به دنبال لغو قطعنامه های ظالمانه علیه کشور بودیم و هم می کوشیدیم حقوق مان به رسمیت شناخته شود و در کنار آن نیز به معیشت مردم هم توجه داشت.<\/p>\n\n<p>روحانی با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات کشور به تعامل با دنیا نیاز داریم، اما این تنها راه فائق شدن بر مشکلات نیست، اظهار کرد: ما برای حل مشکلات مان به تعامل با دنیا نیازمندیم اما همه مشکلات هم از طریق تعامل با جهان حل نمی شود و این تنها یکی از راه های حل مشکلات است. ما باید موانع را از پیش پای مردم برداریم و مردم نیز بتوانند حرکت کنند و کارآفرینان ما هم در داخل کشور فعالیت های خود را گسترش دهند و مشکلات کشور حل شود.<\/p>\n\n<p>رییس جمهور با اشاره به اینکه دولت کوشید تا فضای جدیدی را پدید آورد که مردم بتوانند فعالیت های خود را بهتر ادامه دهند، گفت: ما فضای جدیدی را پدید آوردیم و اگر مردم نباشند نمی توانیم در برابر مشکلات موفق شویم؛ چرا که ملت ما به خاطر مقاومت و ایستادگی اش در برابر دشمنان انقلاب بود که توانست سبب موفقیت کشور در برجام شود.<\/p>\n\n<p>وی با بیان اینکه در ماجرای برجام همه قوا در داخل کشور دست به دست هم دادند تا کار دولت به موفقیت برسد، تصریح کرد: در قضیه برجام همه قوا دست به دست هم دادند و هدایت های رهبری نیز راهگشای کار ما بود و هم اکنون نیز باید بکوشیم تا از شرایط تازه بهره برداری کنیم.<\/p>\n\n<p>بازیگر اصلی در صحنه سیاسی مردم هستند<\/p>\n\n<p>روحانی در بخش دیگری از سخنانشان با تاکید بر اینکه همه امید ما به مردم است و ما به آنها چشم داریم، اظهار کرد: دولت معتقد نیست که بازیگر اصلی در صحنه سیاسی است، بلکه دولت خود را یاریگر اصلی می داند و بازیگر اصلی در صحنه سیاسی مردم هستند در نتیجه کار باید دست مردم باشد و یکی از شعارهای ما نیز از ابتدا این بوده که کار به دست کاردان داده شود.<\/p>\n\n<p>وی ادامه داد: باید شرایطی فراهم شود که هم مردم و هم بخش خصوصی بتوانند در کشور کار را به دست بگیرند و این توصیه رهبری نیز بوده است چرا که این مردم هستند که در برابر بیگانگان می ایستند و شرایط را برای فعالیت فراهم می کنند.<\/p>\n\n<p>رییس جمهور با تاکید بر اینکه در ماجرای برجام دولت موانع را از پیش پای کشور برداشت، گفت: در زمینه برجام در حقیقت ملت بود که باعث شد برجام به نتیجه برسد و دولت نیز در این زمینه کمک حال مردم بود و لطف خدا و ایستادگی مردم در کنار رهنمودهای رهبری و تلاش دولتمردان همگی دست به دست هم داد تا موانع از پیش پای کشور برداشته شود.<\/p>\n\n<p>روحانی افزود: در حال حاضر ۶۰ درصد مشکلات مربوط به تحریم نیست و بیشتر به مسائل داخلی خود ما مربوط می شود.<\/p>\n\n<p>در صنعت خودرو باید به کلاس جهانی برسیم<\/p>\n\n<p>رییس جمهور با اشاره به حضور هیات های مختلف تجاری و اقتصادی از کشورهای خارجی در ایران، گفت: امروز اشتیاق دنیا برای تعامل با ایران را مشاهده می کنیم و می بینیم دنیا احساس می کند که در ایران علاوه بر اینکه ثبات حاکم شده است، مردم خوب و جوانان تحصیل‌کرده انرژی و جایگاه استراتژیک بسیار خوبی وجود دارد.<\/p>\n\n<p>وی با بیان اینکه آنچه که می توانم به مردم قول بدهم این است که دولت از کارآفرینان حمایت خواهد کرد، افزود: در سفر اخیر به دو کشور اروپایی در کنار اعضای دولت که محدود بودند، صنعتگران و فعالان بخش خصوصی بسیاری حضور داشتند و شاید برای اولین بار بود که در این کشور در سفر یک دولت به اروپا، در همه صحنه ها در کنار دولتمردان ده ها نفر از کارآفرینان داخلی حضور داشتند. در سفر اخیر حتی در ضیافت شام نخست وزیر ایتالیا نیز فعالان اقتصادی کشورمان در کنار هیات دولت حضور داشتند.<\/p>\n\n<p>روحانی با اشاره به شرایط حساس پسابرجام، گفت: بعد از برجام یک خطر وجود دارد که به شیوه قبل باز گردیم. شیوه قبل یعنی فروش نفت و خرید کالاهای مصرفی و اساسی با درآمد حاصل از آن بازگردیم.<\/p>\n\n<p>وی همچنین به کاهش قیمت نفت طی سال های اخیر اشاره و اظهار کرد: گرچه کاهش قیمت نفت فشار بسیاری بر ما وارد کرد اما در کنار این فشار فرصتی نیز برای کشور ایجاد شد و طی آن ما توانستیم کم کم از اعتیاد وابستگی به نفت فاصله بگیریم به گونه ای که مشاهده می کنیم در بودجه سال ۹۵ تکیه ما به نفت تنها ۲۵ درصد است.<\/p>\n\n<p>رییس جمهور کشورمان با بیان اینکه سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری نیز در راستای کاهش گام به گام وابستگی به نفت و خام فروشی است، گفت: کاهش وابستگی به نفت جزء برنامه های دولت بود اما فشار اخیر ناشی از کاهش ناگهانی قیمت نفت باعث شد که دولت توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد. در همین راستا نیز باید مراقب باشیم و اراده ما بر این باشد که در صورت افزایش قیمت نفت اتکای ما به صادرات غیرنفتی باشد.<\/p>\n\n<p>روحانی در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد نحوه تعامل با کشورهای خارجی در دوران پسابرجام، تصریح کرد: بر اساس برنامه دولت در این زمینه اولا نمی خواهیم که نگاه مان صرفا به غرب باشد بلکه معتقدیم باید از همه کشورهای دنیا استفاده کنیم و ایران باید تبدیل به فضایی شود که در آن کشورهای مختلف برای همکاری رقابت می‌کنند و این ایران است که از میان آنها انتخاب می‌کند.<\/p>\n\n<p>رییس جمهور کشورمان با اشاره به اهمیت کشورهای آسیایی و تمایل دولت برای همکاری با آنها، خاطرنشان کرد: آسیا و رابطه با آسیا برای دولت یازدهم بسیار مهم است. همان طور که مشاهده کردیم در سفر اخیر رییس جمهور چین تصمیم گرفتیم که قرارداد بلند مدت ۲۵ ساله‌ای با این کشور منعقد کنیم.<\/p>\n\n<p>وی ادامه داد: همچنین در سفر رییس جمهور روسیه نیز مشاهده کردیم که تصمیمات مهمی میان روسای جمهور دو کشور برای ارتقای روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای اتخاذ شد.<\/p>\n\n<p>روحانی گفت: در سفر اروپا نیز تصمیمات مهمی اتخاذ کردیم اما شکل این تصمیمات با گذشته متفاوت است. در گذشته ما با درآمد حاصل از فروش نفت به کشورهای مختلف کالا وارد می کردیم اما امروز مبنای ما بر این است که سرمایه خارجی وارد کشور شود و با این سرمایه در تولید و اشتغال جوانان و همچنین برای حضور در بازارهای خارجی شراکت کنیم.<\/p>\n\n<p>رییس جمهور با اشاره به نحوه تعامل و قراردادهای اخیر با شرکت خودروسازی فرانسه، با تاکید بر اینکه در صنعت خودرو باید به کلاس جهانی و مقام صادرکننده خودرو برسیم، اضافه کرد: در قراردادهای اخیر مبنا این است که طرف مقابل سرمایه را به کشور می آورد و پس از تولید خودرو حداقل ۳۰ درصد آن به کشورهای خارجی صادر می شود.<\/p>\n\n<p>امروز روز کوشش عمومی ما برای ساختن کشور است<\/p>\n\n<p>رییس جمهورکشورمان در ادامه گفت وگوی زنده تلویزیونی خود اظهار کرد: نگاه دنیا به ایران امروز یک نگاه بلندمدت است. چین می گوید قرارداد ۲۵ ساله با ایران می خواهم و در صحبت با فرانسه و شرکت های مختلف بحث قراردادهای ۱۶ و ۲۰ ساله است. در خرید هواپیما قراردادی که “ایران ایر” ما بسته ۱۶ ساله است.<\/p>\n\n<p>وی افزود: ما از پول نفت برای خرید هواپیما خرج نمی کنیم و یک دلار پول نفت برای هواپیما نمی دهیم بلکه هواپیما وارد کشور می شود و بخشی از درآمدش را به عنوان اجاره می دهد و ظرف هشت سال هم مالک هواپیما می شویم. وقتی هواپیماهای جدید به کشور وارد شوند می توان با آن اشتغال ایجاد کرد.<\/p>\n\n<p>روحانی همچنین گفت: در سال گذشته میلادی مردم ما حدود پنج میلیارد دلار پول بلیت هواپیمای خارجی دادند. زمانی ما در این منطقه از نظر حمل و نقل هوایی اول بودیم چرا نباید الان اول باشیم و چرا مردم باید با پروازهای دیگر بلیت بخرند؟ ورود هواپیماها کار بزرگی است که هم اشتغال ایجاد می کند و هم مسافر و توریسم به کشور می آورد. یکی از راه های ایجاد اشتغال، فعال کردن بخش خدمات و یکی از راه های فعال کردن بخش خدمات، فعال کردن توریسم است.<\/p>\n\n<p>رییس جمهور با بیان اینکه پارسال کشور فرانسه ۸۳ میلیون توریسم داشته است، یادآور شد: جاذبه ایران که از فرانسه بیشتر است. ما باید صنعت توریسم را درست کنیم که بخشی از آن هتل، بخشی از آن راه ها و راه آهن و بخش دیگر آن حمل و نقل هوایی است.<\/p>\n\n<p>وی در ادامه تاکید کرد: شرایط امروز ما برای حرف زدن با دنیا و معاملات اقتصادی نسبت به گذشته کاملا متفاوت است. امروز ما از برجام عبور کرده ایم و به نظرم از تحریم هم عبور کرده ایم. بحث ها باید به سمت سازندگی کشور بیاید البته اشکالی ندارد انتقاد شود و در انتقادات راه حل ارائه شود اما امروز روز کوشش عمومی ما برای ساختن کشور است.<\/p>\n\n<p>رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: اینطور نیست که اقتصاد ما فقط از طریق تعامل با خارج درست شود. ۶۰ درصد از سازندگی اقتصادی به داخل مربوط می شود. ما باید موقعیت کسب و کار را بهبود ببخشیم و بخش بانک، بیمه و گمرک را اصلاح کنیم. ضمن اینکه باید جدی با فساد مقابله کنیم. امروز امید مردم ما و امید دولت به این مردم و به آینده کشور از هر زمان دیگری بیشتر است.<\/p>\n\n<p>روحانی با اشاره به ایجاد اشتغال در کشورهای هند و چین، بیان کرد: باید ببینیم این کشورها با بیش از یک میلیارد جمعیت چطور اشتغال ایجاد کرده اند. آنها توانسته اند سرمایه خارجی را جذب کنند. فناوری را جذب کردند و مشارکت کردند و توانستند در بخش ایجاد اشتغال موفق شوند. ما هم باید مشارکت کنیم، بازار خارجی را به دست بیاوریم و اشتغال ایجاد کنیم.<\/p>\n\n<p>وی در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: الان بحث این است که در قراردادهای اخیر ما ۳۰ درصد صادرات داشته باشیم. پول های ما آزاد شده اما اصلا نمی خواهیم از آن پول استفاده کنیم بلکه سرمایه داران خارجی با سرمایه گذاران داخلی ما باید با هم مشارکت کنند و بخش خصوصی به میدان بیاید. باید از طریق صادرات کالا به خارج اقساط پرداخت شود و مالک شویم. در نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و … مبنا خرج پول نفت نیست، بلکه مبنا مشارکت است و اینکه کارآفرینان ما مشارکت کنند.<\/p>\n\n<p>رییس جمهور با اشاره به قراردادهای هواپیماهای جدید تصریح کرد: با دو نوع هواپیمای ایرباس و ART قرارداد بسته شده است که در مجموع ۱۴۰ فروند هواپیما است. از بین این ۱۴۰ فروند تنها ۱۲ فروند از هواپیماهای بزرگ ۳۸۰ هستند که هفت فروند آنها را هم می توان با انواع دیگر تعویض کرد و برای امسال هم نیستند. به هر حال ما مسافرت های طولانی به کشورهایی مثل استرالیا، چین، ژاپن و حتی به قاره آمریکا داریم و مردم ما ناچارند از هواپیماهای کشورهای دیگر استفاده کنند پس به هواپیماهای دورپرواز نیز احتیاج داریم.<\/p>\n\n<p>وی همچنین اظهار کرد: در خرید هواپیماهای جدید مساله سلامت و جان مردم بسیار مهم است. ضمن اینکه برنامه ما فقط در حمل و نقل هوایی نیست، بلکه این مورد نیاز کشور است که در حمل و نقل به طور عام و در حمل و نقل ریلی و جاده ای نیز سرمایه گذاری کنیم. در بخش ریلی سرمایه گذاری ما بیشتر از هواپیماست.<\/p>\n\n<p>روحانی اضافه کرد: ما برای خروج خودروهای فرسوده باید از صنعت داخلی و خارجی استفاده کنیم. برای راه آهن برنامه های وسیعی وجود دارد که با ایتالیا و چین قرارداد داریم و خواهیم داشت. در حمل و نقل ریلی به سمت برقی و قطارهای سریع السیر می رویم که ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارند و قطار تهران اصفهان از آن نوع است. همه اینها در کنار هم مورد نیاز کشور ماست.<\/p>\n\n<p>از این به بعد با ژاپن رابطه خوبی خواهیم داشت<\/p>\n\n<p>رییس جمهور در پاسخ به این پرسش که دولت برای بیکاری جوانان چه تدبیری اتخاذ کرده است، گفت: مشکل اشتغال با رونق اقتصادی درست می‌شود و برای رونق هم باید از توان داخلی و نیز منابع خارجی استفاده شود.<\/p>\n\n<p>به گزارش ایسنا، روحانی در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم افزود: در برنامه پنج ساله نیز همان طور که در سیاست های کلی نظام که مقام معظم رهبری ابلاغ فرموده اند نیز آمده است باید به دنبال رشد هشت درصدی باشیم تا بیکاری رفع شده و به تورم تک رقمی برسیم.<\/p>\n\n<p>وی ادامه داد: ممکن است که در سال آینده در تورم بتوانیم به میزان هشت درصد برسیم و پیش بینی ما نیز در این زمینه همین هشت درصد است اما امیدواریم در کنار کاهش تورم، رشد اقتصادی خوبی نیز داشته باشیم و به سمتی حرکت کنیم که بیکاری تک رقمی شود.<\/p>\n\n<p>روحانی با اشاره به اینکه سالانه بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر نیروی کار به جامعه افزوده می شود، اظهار کرد: ما در ۱۰ سال گذشته حدود هزار میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم اما اشتغال خالص ما تقریبا صفر و رشد سرمایه گذاری ما نیز تقریبا نزدیک به صفر بود بنابراین ما باید رشد سرمایه گذاری خود را افزایش دهیم تا اشتغال به وجود آید و مشکل بیکاری کمتر شود.<\/p>\n\n<p>رییس جمهور با اشاره به دیدارش با رییس جمهور فرانسه در سفر اخیر به اروپا اظهار کرد: رییس جمهور فرانسه نیز در نشست خبری به صراحت اعلام کرد که یکی از اهداف ما در ایجاد رابطه با ایران اشتغال جوانان ایرانی است. در همین زمینه دولت نیز اگر بتواند یک میلیون شغل را در سال ایجاد کند طبعا مشکل بیکاری کمتر می شود و هدف ما نیز همین است که بیکاری را تک رقمی کنیم و در کنار آن نیز اگر بتوانیم تا میزان یک میلیون نفر اشتغال در جامعه فراهم آوریم کار بزرگی کرده ایم.<\/p>\n\n<p>وی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته شرکت های دانش بنیان رشد قابل توجهی داشته اند، اظهار کرد: ما در برخی از زمینه های دانش پیشرفته، های‌تک، هواوفضا و نانو حرکت خوب و قابل توجهی داشته ایم و در برخی از این موارد جزو ۱۰ کشور اول جهان هستیم.<\/p>\n\n<p>روحانی ادامه داد: در کشور ما فناوری داخلی زمینه خوبی دارد تا فناوری خارجی را نیز که به رشد بیشتر ما کمک می کند جذب کنیم. دولت نیز حتما به نظرات و ایده های جوانان و اساتید دانشگاه ها در تمام زمینه های اقتصادی، رشد فرهنگی، کاهش آسیب های اجتماعی و تقویت اعتماد به نفس ملی استفاده می‌کند.<\/p>\n\n<p>رییس جمهور در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص عزم دولت برای یک همکاری مشخص با کشورهای آسیایی و آمریکایی، اظهار کرد: ما رابطه بسیار خوبی با چین داریم و از این به بعد نیز با ژاپن رابطه خوبی خواهیم داشت و ارتباط خوبمان با کشورهایی نظیر هند و کره جنوبی نیز ادامه خواهد داشت. ما خواهان روابط خوبی با کشورهای جهان هستیم و می خواهیم با تمام همسایگان مان و کل کشورهای آسیایی و آفریقایی روابط خوبی داشته باشیم چرا که هر کشوری زمینه های خاص خود را برای همکاری و تعامل داراست.<\/p>\n\n<p>وی ادامه داد: در این زمینه حتی اگر کارآفرینان آمریکایی نیز بخواهند به ایران بیایند و فناوری وارد کنند مشکلی نداریم.<\/p>\n\n<p>روحانی اضافه کرد: ما در دوران تحریم روابط خوبی با برخی از کشورها داشتیم و نباید گذشته را فراموش کنیم و دوستانی را که در روزهای سخت به ما کمک کردند از یاد ببریم چرا که مردانگی جزو ویژگی های خاص ملت ایران است و باید آن را حفظ کنیم اما باید به فرصت های پیشرو و آینده نیز چشم داشته باشیم و اگر برخی در گذشته خوب عمل نکرده اند و امروز می خواهند آن را جبران کنند به آنها فرصت دهیم.<\/p>\n\n<p>رییس جمهور با اشاره به اینکه ایران نمی خواهد با کشورهای اسلامی دچار تنش شود، گفت: بعضی ها به دنبال تنش و پیگیری اعمالی هستند که با حسن همجواری مطابقت ندارد و ما برخی از این شیطنت ها را دیده ایم اما اگر روزی دست بردارند و از تنش و بحران سازی جلوگیری کنند ملت ایران این گذشت را دارد که اجازه دهد شرایط قبل جبران شود.<\/p>\n\n<p>وی افزود: اگر این کشورها چنین کارهایی را ادامه دهند به ضررشان است و اگر لازم باشد در برابر آنها پاسخ قاطعی خواهیم داد اما امیدواریم که چنین رفتارهایی ادامه پیدا نکند و مصالح در نظر گرفته شود.<\/p>\n\n<p>روحانی گفت: ما به دنبال این نیستیم که قدرت منطقه شویم هر چند که قدرت منطقه هستیم اما به دنبال ایجاد یک منطقه قدرتمند هستیم و هدفمان این است که منطقه در صلح و تعامل باشد و مسلمانان خاورمیانه رفاه داشته باشند.<\/p>\n\n<p>آماده ایم که برای مبارزه با تروریسم به مردم منطقه کمک کنیم<\/p>\n\n<p>رییس جمهور کشورمان در ادامه گفت وگوی تلویزیونی خود با اشاره به سیاست های دولت در مواجهه با کشورهای منطقه، گفت: در مورد کشورهای منطقه هدف ما کمک به مردم منطقه در برابر مشکلات ناشی از تروریسم و مبارزه با آن است.<\/p>\n\n<p>وی با تاکید بر اینکه مبارزه با تروریسم را از ضرورت های ثبات منطقه می دانیم، ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر در منطقه کشورهایی حضور دارند که دانسته یا نادانسته به تروریست ها کمک می کنند این در حالی است که ما دلمان می خواهد تمامیت ارضی همه کشورها حفظ شود و تجزیه ای رخ ندهد.<\/p>\n\n<p>روحانی با تاکید بر اینکه آینده کشورهای منطقه را بر عهده مردم آنها می دانیم و آماده ایم که برای مبارزه با تروریسم به مردم منطقه کمک کنیم، ادامه داد: به همین دلیل است که در مذاکرات مختلف از جمله مذاکرات مربوط به سوریه حضور فعال داریم.<\/p>\n\n<p>رییس جمهور با اشاره به اتفاقات اخیر سوریه، تاکید کرد: آینده سوریه و حل مسائل سوریه را در مسیر مذاکرات سیاسی می بینیم و معتقدیم که با قدرت نظامی مساله سوریه به نتیجه نخواهد رسید. در همین راستا در این راه در کنار مردم سوریه بوده و خواهیم بود.<\/p>\n\n<p>وی در مورد نقش آفرینی ایران در منطقه برای ایجاد ثبات با تاکید بر اینکه هیچ علاقه ای به تنش میان کشورهای منطقه به ویژه همسایگان خود نداریم، به اختلافات میان کشورهای روسیه و ترکیه اشاره و خاطرنشان کرد: ایران هم با روسیه و هم با ترکیه روابط خوب و نزدیکی دارد و معتقد است که تنش میان این دو کشور بسیار خطرناک است. در همین راستا از هر ابزاری برای کاهش این تنش ها استفاده می کنیم و می دانیم که ادامه این تنش ها به نفع هیچ کدام از این دو کشور نیست.<\/p>\n\n<p>روحانی در ادامه به تلاش برخی از کشورهای منطقه در افزایش تنش میان روسیه و ترکیه اشاره و خاطرنشان کرد: البته کشورهایی حضور دارند که با این خیال واهی که تنش میان این دو کشور به نفع آنها است به دنبال افزایش اختلافات میان روسیه و ترکیه هستند.<\/p>\n\n<p>به گزارش ایسنا رییس جمهور در بخش دیگری از گفت وگوی تلویزیونی خود در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره موضوع آلودگی هوا و اقدامات دولت در کاهش آلودگی کلان شهرها با تاکید بر اینکه توجه به مسائل محیط زیست یکی از اهدافی است که دولت از ابتدا به دنبال آن بوده است، خاطرنشان کرد: نخستین مصوبه هیات وزیران دولت یازدهم در اولین روز کاری خود در مورد دریاچه ارومیه بود که این نشان از اهتمام جدی دولت به مسائل محیط زیست است.<\/p>\n\n<p>وی با بیان اینکه محیط زیست شامل بخش های مختلفی است که باید مشکلات همه آنها را برطرف کنیم، ادامه داد: آلودگی هوا در کلان شهرها ناشی از فعالیت برخی کارخانجات آلاینده، رفت و آمد خودروهای فرسوده و همچنین استفاده از برخی وسایل گرمایشی در منازل شهروندان این شهرها است.<\/p>\n\n<p>رییس جمهور با بیان اینکه خودروهای فرسوده یکی از دلایل آلودگی هوا در کلان شهرهاست، افزود: باید اصلاحات بسیاری در این زمینه انجام دهیم. در همین راستا نیز دولت تسهیلات تعویض و نوسازی ۹۰ هزار خودروی فرسوده را فراهم کرده است.<\/p>\n\n<p>روحانی تصریح کرد: باید اقدامات بیشتری انجام دهیم که مشکلات زیست محیطی هر چه زودتر برطرف شود.<\/p>\n\n<p>به گزارش ایسنا، رییس جمهور کشورمان در ادامه گفت وگوی تلویزیونی خود به انتخابات هفتم اسفندماه سال جاری اشاره و با تاکید بر لزوم مشارکت حداکثری مردم در این انتخابات، خاطرنشان کرد: هفتم اسفند ماه روز بسیار مهمی است وان شاءالله برگ زرینی در تاریخ کشور خواهد بود چرا که این برای نخستین بار است که انتخابات دو مجلس در یک روز انجام می شود.<\/p>\n\n<p>روحانی با تاکید بر اینکه مردم رسالت سنگینی بر دوش دارند، به اقدامات انجام شده از سوی دولت در جریان برگزاری انتخابات پیش‌رو اشاره کرد و گفت: دولت تا به اینجای کار در بخش هایی که مسئولیت آن را عهده دار بوده یعنی وزارتخانه های کشور و اطلاعات و همچنین ثبت احوال و نیروی انتظامی که در بررسی صلاحیت ها وظایفی را بر عهده داشتند به خوبی انجام داده است.<\/p>\n\n<p>وی با بیان اینکه از کسانی که برای کاندیداتوری در انتخابات ثبت نام کرده اند، و شور اولیه را آفریده اند، تشکر می کنم، اظهار کرد: از کسانی که ردصلاحیت شده یا صلاحیت آنها احراز نشده و از طریق قانون اقدام کرده اند نیز تشکر می کنم چرا که بسیار حائز اهمیت است که ما قانونمدار باشیم و صبر و حوصله داشته باشیم.<\/p>\n\n<p>روحانی با تاکید بر لزوم اجرای قانون افزود: من به عنوان کسی که مسئولیت اجرای قانون اساسی را بر عهده دارم و قسم خورده ام که پاسدار آن باشم امیدوارم که همه نهادها توجه ویژه ای به قانون داشته باشند و کاری کنیم که انتخابات بسیار شکوهمند با حداکثر مشارکت و رقابت و بهترین وجه که شائبه ای در آن وجود نداشته باشد برگزار شود.<\/p>\n\n<p>رییس جمهور با بیان اینکه گاهی خوب کار می کنیم اما به گونه ای عمل می کنیم که در مردم بی خود شائبه ای ایجاد می شود، تاکید کرد: نباید شائبه مهندسی شدن انتخابات در ذهن هیچ کسی پیش بیاید و در همین راستا همه باید تلاش و فعالیت کنیم.<\/p>\n\n<p>وی افزود: از مردم خواهش می کنم که توجه داشته باشند که حضورشان پای صندوق بسیار مهم است. ما باید بهترین ها را هم در مجلس خبرگان و هم در مجلس شورای اسلامی برگزینیم. حضور مردم برای حل انواع مشکلاتی که به آن اشاره شده در انتخابات مهم است. ضمن اینکه مجلس و قوه قضاییه هم باید در کنار دولت باشند.<\/p>\n\n<p>در هر انتخابات باید از تجربه گذشته استفاده کنیم<\/p>\n\n<p>رییس جمهور با اشاره به دیدار روز گذشته‌اش با روسای قوای مقننه و قضاییه یادآور شد: دیدار بسیار خوبی داشتیم و یکی از بحث ها هم انتخابات بود. مردم وقتی می خواهند انتخاب کنند باید به همه مشکلاتی که به آن اشاره شد، توجه داشته باشند و افراد با تجربه و با دانش بالا را انتخاب کنند. ان شاءالله مجلس عقلا، متدینین و عاشقان کشور و انقلاب همان طور که در گذشته بوده تشکیل شود. در هر انتخابات باید از تجربه گذشته استفاده کنیم و افرادی را برگزینیم که با لیاقت بیشتر مردم را نمایندگی کنند.<\/p>\n\n<p>وی ادامه داد: درست است که بحث تفکیک قوا را داریم اما در عین حال هر سه قوه ضمن استقلال باید با هم تعامل سازنده داشته باشند. اگر مجلس با قوه قضاییه و دولت تعامل بیشتری داشته باشد، نفع بیشتری نیز عاید مردم می شود. باید افق فکری و معضلات در نظر گرفته شود تا بهتر بتوانیم به اهداف بلندمدت مان برسیم.<\/p>\n\n<p>روحانی در پایان اظهار کرد: انتخاب مردم برای ما مبارک است و اگر مردم بتوانند بهترین ها و صالح ترین ها را انتخاب کنند و قوا بتوانند تعامل بیشتری با هم داشته باشند نفع بیشتری عاید مردم می شود. مردم باید اهمیت این مساله را بیشتر مدنظر قرار دهند. خواهش می کنم هیچ کس به هیچ دلیلی با صندوق انتخابات قهر نکند تا ان شاءالله در هفتم اسفند انتخابات خوبی داشته باشیم و حماسه خوبی خلق شود.<br \/>\nمنبع : ایسنا<\/p>","content_source":"","content_url":"","content_date_start":"2016-02-09 10:23:56","content_date_event":"2016-02-09 10:23:56","content_date_event_start":null,"content_date_event_end":null,"content_show_title_slider":1,"content_date_last_edit":"2016-02-09 10:24:49","content_date_register":"2016-02-09 10:24:49","content_columns":0,"content_show_img":1,"content_show_details":0,"content_show_related_img":0,"content_show_slider":1,"content_comment":1,"content_score":0,"tag_id":0,"score_average":null,"score_count":null,"score_date_last":null,"uid":15356,"eid":0,"attach_title":null,"attaches":[{"sizes":{"150":"file\/184\/attach\/197001\/attach.png","300":"file\/184\/attach\/197001\/attach.png","400":"file\/184\/attach\/197001\/attach.png","600":"file\/184\/attach\/197001\/attach.png","900":"file\/184\/attach\/197001\/attach.png","1200":"file\/184\/attach\/197001\/attach.png"}}]}]]